چرا خواب می بینیم؛ 9 حقیقت جالب درباره رویا و کابوس

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خواب دیدن هم می تواند شیرین باشد هم ترسناک و هم عجیب! اصلا چرا خواب می بینیم؟ در مورد رویا و کابوس چقدر اطلاعات دارید؟ در این مقاله از خبرنگاران مگ به بررسی این موارد پرداخته و به شما کمک می کنیم تا بتوانید رویاهای خود را بهتر به یاد بیاورید.

چرا خواب می بینیم؛ 9 حقیقت جالب درباره رویا و کابوس

رویا چیست؟

رویاها توهماتی هستند که در طی مراحل خاصی از خواب اتفاق میفتند. بیشترین رویاها را در زمان خواب رم (REM) می بینیم (یعنی زمانی که در آن چشم ها به سرعت حرکت می کنند) اما در این زمان احتمال اینکه خواب را به خاطر بیاوریم، کمتر است. در رابطه با تأثیر خوابیدن در تنظیم متابولیسم، فشار خون، عملکرد مغز و سایر جنبه های سلامتی اطلاعات زیادی در دسترس است. اما توضیح تأثیر خواب دیدن بر شرایط فیزیکی بدن، برای محققان سختتر است.

زمانی که بیدار هستید افکار شما دارای منطق خاص و تعیینی هستند. وقتی که می خوابید، مغز هنوز فعال است اما افکار یا رویاهای شما غالبا کم و بدون مفهوم هستند. علت این است که بخش احساسی مغز، رویا را کنترل می نماید نه بخش منطقی آن.

اگرچه شواهد قطعی وجود ندارد اما رویاها معمولا افکار مرتبط با زندگی روزمره شخص هستند که بر اساس زندگی و فعالیت های روزانه فرد، گفتگوها یا دیگر مسائل زندگی به وجود می آیند. با این وجود نظریه های عمومی بسکمک در رابطه با نقش رویا وجود دارد.

معنی و مفهوم رویا چیست؟

رویاها اساساً داستان یا تصویری هستند که ذهن ما هنگام خواب می سازد. رویا می تواند واضح باشد و موجب شادی، غم یا ترس فرد شود. این تصاویر هچنین می توانند گیج کننده یا کاملا منطقی و واقعی باشند.

رویاها می توانند در هر لحظه از خواب رخ دهند، اما رویای واضح که REM نامیده می شود (حرکت سریع چشم ها)، زمانی اتفاق میفتد که مغز فعال است. بعضی از متخصصان می گویند که ما حداقل 4 تا 6 مرتبه در شب، خواب می بینیم.

زیگموند فروید معتقد بود که رویاها مانند پنجره ای هستند که به ضمیر ناخودآگاه ما باز می شوند و بخش های نهفته ای از درون ما را آشکار می کنند؛ از جمله:

  • امیال و خواسته های ناخودآگاه
  • افکار
  • انگیزه ها

همان طور که در مورد علت خواب دیدن، ایده ها و نظرات مختلفی وجود دارد، درباره معنای خواب نیز نظرات مختلفی وجود دارد. بعضی از متخصصان اعلام می کنند که خواب ها و رویاها هیچ ارتباطی با احساسات واقعی و افکار ما ندارند. آن ها فقط داستان های عجیبی هستند که ربطی به زندگی عادی ما ندارند.

دسته ای دیگر از متخصصان بیان می کنند که رویاها ممکن است انعکاس دهنده افکار و احساسات ما باشند مانند آرزوها، ترس ها و نگرانی ها؛ به ویژه رویاهایی که به طور مداوم تکرار می شوند. با معنی کردن و تفسیر رویاها، شاید بتوانیم در مورد خود و زندگی خودمان به بینش عمیقی دست پیدا کنیم. بعضی از افراد اقرار می کنند که در زمان خواب دیدن، به ایده های جالبی دست یافته اند.

غالبا افراد گزارش می کنند که رویاهای مشابهی می بینند مانند اینکه فردی آن ها را تعقیب می کند، از بلندی پرت می شوند یا در انظار عموم، برهنه ظاهر می شوند. این دسته از رویاها معمولاً به دلیل استرس یا اضطراب رخ می دهند. رویاها ممکن است که مشابه یکدیگر باشند اما متخصصان بر این بافرایند که معنی هر رویا برای هر فرد منحصر به فرد و خاص است.

متخصصان توصیه می کنند که به کتاب های تعبیر خواب مراجعه نکنید زیرا برای هر رویا یک علامت یا تصویر یکسان پیشنهاد می کنند در حالی که معنی و مفهوم هر رویا برای هر فرد، متفاوت و خاص همان فرد است.

رویای شفاف در کدام قسمت مغز رخ می دهد؟

تحقیقات نشان داده اند که رویای شفاف در بخشی از مغز که معمولا در خواب شبانه در حال استراحت است، ایجاد می شود. رویای شفاف حالتی است که مغز بین مرحله REM و بیداری قرار گرفته است.

افرادی که خواب های شفاف می بینند، می تواند بر رویای خود تأثیر بگذارند و داستان آن را تغییر دهند. این اتفاق خوبی است به ویژه وقتی که فرد درگیر کابوس است. اما متخصصان عقیده دارند که بهتر است به رویاهای خود اجازه دهید تا فرایند طبیعی خود را طی کنند.

کابوس چیست؟

کابوس یک خواب بد است. کابوس دیدن در بزرگسالان و بچه ها امری عادی است. معمولا دلایل دیدن کابوس عبارت است از:

  • استرس، درگیری یا ترس
  • ضربه های روحی
  • مسائل احساسی
  • داروها یا سوء مصرف مواد مخدر
  • بیماری ها

اگر کابوسی را به صورت دائم مشاهده می کنید، ضمیر ناخودآگاه شما سعی در گفتن چیزی به شما دارد، پس به آن گوش دهید.

اگر متوجه نمی شوید که چرا کابوس می بینید، بهتر است که به متخصص مراجعه کنید. او می تواند در یافتن دلیل کابوس دیدن به شما کمک کند و همچنین توصیه هایی به شما خواهد کرد که به آرامش برسید.

به یاد داشته باشید که مهم نیست که یک کابوس به چقدر ترسناک باشد، چون آن ها غیر واقعی هستند و در زندگی واقعی اتفاق نخواهند افتاد.

علت دیدن رویا و خواب چیست؟

نظریه های زیادی در مورد علت خواب دیدن وجود دارد اما هیچ کدام قطعی نیستند. بعضی از محققان بر این باورند که رویاها هدف و معنی خاصی ندارند. بعضی دیگر بیان می کنند که ما برای سلامت ذهن، احساسات و جسم خود به خواب نیاز داریم.

مطالعاتی برای بررسی تأثیر خواب دیدن بر سلامتی انسان اجرا شده است. در یک پژوهش، افراد شرکت کننده را درست زمانی که وارد مرحله REM شدند از خواب بیدار کردند و متوجه شدند افرادی که به آن ها اجازه خواب دیدن داده نشد، علائمی را در خود احساس کردند که شامل موارد زیر است:

  • تنش و استرس زیاد
  • اضطراب
  • افسردگی
  • کاهش مدت زمان تمرکز
  • عدم هماهنگی
  • افزایش وزن
  • ایجاد توهم

بسکمک از متخصصان بر این باورند که رویاها می توانند در موارد زیر کمک کننده باشند:

  • کمک به رفع مسائل زندگی
  • به حافظه سپردن خاطرات
  • پردازش احساسات

در صورتی که با یک فکر مزاحم و آزاردهنده، به تخت خواب بروید ممکن است که بعد از بیدار شدن راه حلی بیابید یا حداقل احساس بهتری داشته باشید.

بعضی از رویاها در پردازش افکار و اتفاق های روزانه به مغز کمک می کنند. دیگر رویاها ممکن است ناشی از فعالیت عادی مغز باشند. محققان هنوز در حال تلاش برای پیدا کردن دلیل خواب دیدن ما هستند.

در مورد نقش خواب در تنظیم متابولیسم، فشار خون و عملکرد مغز و دیگر جنبه های سلامتی اطلاعات در دسترس است اما توضیح این که نقش رویا بر این عوامل چه بوده است سخت است.

زمانی که شما بیدار هستید افکار شما دارای منطق خاص و تعیینی هستند. وقتی که می خوابید، مغز هنوز فعال است اما افکار یا رویاها فاقد منطق هستند یا هیچ معنی خاصی ندارند، علت این است که بخش احساسی مغز رویا را کنترل می نماید نه بخش منطقی آن.

اگرچه شواهد قطعی وجود ندارد اما رویا بر اساس زندگی و فعالیت های روزانه فرد، گفتگوها یا دیگر مسائل زندگی به وجود می آید با این وجود نظریه های عمومی بسکمک در مورد نقش رویا وجود دارد.

نقش و اهداف رویاها

محققان هنوز به طور کامل در مورد اهداف رویاها به توافق نرسیده اند. با این حال نظریه ها و عقاید متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

رویا ها همانند درمانگر

رویاهای شما ممکن است راهی برای مقابله با لحظات سخت زندگی باشد؛ زیرا سطح احساسی مغز در هنگام خواب نسبت به زمان بیداری بیشتر فعال است و مغز ممکن است در این حالت با احساساتی ارتباط برقرار کند که در زمان بیداری و هشکمک، این امکان را ندارد.

رویا ها به عنوان آموزشی برای جنگ یا گریز

یکی از بخش های مغز که در طول خواب دیدن فعال است آمیگدال نام دارد. این بخش، با بخش غریزی زنده ماندن و پاسخ به جنگ یا گزیر مرتبط است.

یک نظریه بیان می نماید که آمیگدال در طول خواب فعال تر از زمان بیداری است و شاید این یک روش مغز به منظور آماده کردن شما برای مقابله با تهدید ها یا خطرات باشد.

خوشبختانه ساقه مغز با ارسال سیگنال های عصبی در مرحله REM موجب آرامش ماهیچه ها خواهد شد. به این ترتیب سعی نمی کنید که در زمان خواب بدوید یا ضربه ای بزنید.

رویا ها شبیه افکار هر فرد

نظریه دیگر درباره اینکه به چه دلیل خواب می بینیم این است که خواب و رویا می تواند به خلاقیت ما کمک کند. تمام هنرمندان بخشی از آثار هنری خود را از رویاهای خود الهام گرفته اند. خود شما ممکن است تا به حال این تجربه را داشته باشید که با یک ایده خوب برای یک فیلم یا آهنگ از خواب بیدار شده باشید. در زمان بیداری، ممکن است بر روی افکار و احساسات خود، فیلتر منطق را اعمال کنید اما در زمان خواب افکار و ایده های شما محدودیتی ندارند.

رویا ها به عنوان کمکی برای حافظه

نظریه دیگری در مورد هدف از خواب دیدن این است که به شما کمک می نماید خاطرات مهم و آموزش های مهم را در ذهن خود ذخیره کنید، خاطرات بی اهمیت را از ذهن خود خارج کنید و افکار پیچیده خود را مرتب کنید.

بر اساس تحقیقات و منابع معتبر، خواب می تواند به ذخیره خاطرات کمک کند. اگر اطلاعات جدیدی بیاموزید و بعد از آن بخوابید، بهتر می توانید آن ها را به خاطر سپرده و سپس به یاد بیاورید.

اینکه چگونه رویا ها بر ذخیره و یادآوری خاطرات اثر می گذارند، هنوز تعیین نیست. رویا ها به مغز کمک می کنند که به صورت مؤثرتری اطلاعات مهم را در خود ذخیره کند و مانع از بروز محرک هایی می شوند که در حافظه و یادگیری تداخل ایجاد می کنند.

علت دیدن کابوس

رویاها یی که به شما کمک می کنند تا با احساسات، خاطرات و دیگر اطلاعات خوشایند سازگار باشید، بسیار مفید هستند. کابوس نوعی رویا است که تبدیل به یک خواب ترسناک یا ناراحت کننده می شود. کابوس های شبانه به دلیل استرس، اضطراب یا بعضی اوقات به دلیل واکنش به داروهای خاص دیده می شوند.

با این وجود اگر به صورت دائم کابوس می بینید ممکن است مبتلا به اختلال خواب شده باشید. دیدن رویاهای ترسناک به صورت منظم در خواب با عنوان اختلال خواب شناخته می شود. این کابوس ها می توانند دارای نشانه های زیر باشند:

  • بروز اضطراب در مورد خوابیدن
  • موجب بیدار شدن و اختلال مکرر خواب
  • بروز دیگر مسائل خواب یا مسائل روانی

افراد بسکمک در طول زندگی خود کابوس را تجربه می کنند. با این حال، با توجه به تخمین انجمن خواب آمریکا، فقط حدود 5 درصد از افراد جامعه اختلال خواب را تجربه می کنند.

چه عواملی در دیدن رویاها نقش دارند؟

بعضی از عواملی که در زمان بیداری بر ما تأثیر می گذارند ، می توانند بر رویاهای ما در هنگام خواب نیز تأثیر بگذارند.

1. شرایط سلامتی

یکی از بزرگترین عوامل تأثیرگذار بر رویا، میزان خواب است. کمبود خواب برای یک یا دو شب (یا بیشتر) می تواند بخش هایی از مغز را حین مرحله REM فعال تر کند. در صورتی که چند شب متوالی، بی قراری داشته باشید، به احتمال زیاد خواب های واضح تری خواهید دید و به راحتی آن ها را به یاد خواهید آورد.

باردار بودن نیز یکی از عوامل تأثیرگذار برای دیدن رویای واضح است. زیرا افزایش تولید هورمون بر روی پردازش افکار و احساسات فرد تأثیر می گذارد و معمولا به دیدن رویاهای شدید منجر می شود.

اختلالات سلامت روان از جمله افسردگی و اضطراب و همچنین اختلال دو قطبی و دیگر شرایط روحی، می توانند موجب دیدن رویاها و کابوس های شدید و مزاحم در فرد شوند. داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی، با ریسک بالای دیدن کابوس همراه است.

2. غذا

هیچ گونه مدرکی مبنی بر اینکه بعضی از غذاها منجر به دیدن خواب های ترسناک با خواب های خوب می شوند، وجود ندارد. اما پر واضح است که بعضی از غذاها ممکن است زمینه را برای اینکه رویاها را بهتر به یاد بیاورید، فراهم کنند.

به عنوان مثال غذاهای حاوی کربوهیدارت زیاد، می توانند خیلی فوری انرژی شما را تأمین کنند اما بعد از مدتی احساس می کنید انرژی خود را از دست داده اید. هر چیزی که بر حالت بیداری شما تأثیر بگذارد، بر حس ناخودآگاه شما نیز اثرگذار است. بنابراین اگر مصرف شکر در طول روز موجب ناراحتی و افسردگی شما می شود، این احساس بر روی خواب نیز تأثیر می گذارد.

همچنین غذاهایی که موجب بیدار شدن شما در طول خواب شبانه می شوند، ممکن است شما را وقتی که در مرحله REM هستید بیدار کنند. زمانی که این اتفاق میفتد، به احتمال زیاد بیشتر رویا هایی که دیده اید را به خاطر می آورید.

3. فعالیت های روزانه

همان طور که کم خوابی یا خواب منقطع، موجب دیدن رویاهای واضحی می شوند، خواب خوب و راحت شبانه نیز مانع از به یاد آوری رویاها می شود.

بر اساس تحقیقات و منابع معتبر، یکی از راه های خوب برای داشتن یک خواب راحت، ورزش صبحگاهی است. به عنوان مثال دویدن و انجام ورزش های قلبی عروقی قبل از ظهر موجب می شوند سریع تر به خواب بروید و خواب عمیق تری را نسبت به زمانی که ورزش نمی کنید، تجربه خواهید کرد.

دونده ها یا دیگر افراد علاقه مند به آمادگی جسمانی، تمایل دارند که زمان کمتری را در مرحله خواب REM بگذرانند، زیرا این مرحله از سبک ترین مراحل خواب است. همچنین هر چه در طول روز برای رفع استرس خود بیشتر تلاش کنید، استرس کمتری را با خود به تخت خواب خواهید برد. این روش به شما کمک می نماید که در از بین بردن کابوس ها و اختلال های خواب، پیروز تر عمل کنید.

  • آیا ورزش عصرگاهی بر کیفیت خواب شب تأثیر منفی می گذارد؟

آیا رویاها می توانند آینده را پیش بینی کنند؟

بعضی وقت ها رویاها به حقیقت می پیوندند یا اتفاقات آینده را پیشگویی می کنند. متخصصان اظهار می کنند وقتی رویایی می بینید و در زندگی واقعی خود آن را تجربه می کنید، علت آن می تواند موارد زیر باشد:

  • اتفاقی
  • حافظه بد
  • ارتباط ناخواسته اطلاعات

اما گاهی اوقات، رویاها می توانند به فرد انگیزه دهند تا در جهت خاصی قرار بگیرد که در نتیجه، آینده فرد می تواند دستخوش تغییراتی شود.

چرا به یاد آوردن رویاها مشکل است؟

محققان در مورد اینکه چرا رویاها به راحتی فراموش می شوند به نتیجه ثابتی نرسیده اند. ممکن است مغز انسان ها به گونه ای طراحی شده است که قادر به ذخیره همه خواب ها نیست؛ زیرا اگر همه را به خاطر بسپاریم ممکن است قادر به تمیز دادن خاطرات واقعی از رویاها نباشیم.

همچنین به یاد آوردن رویاها سخت است زیرا در مرحله REM بخشی از سیستم مغز که مسئول خلق خاطرات است، خاموش می شود. ممکن است که ما تنها رویاهایی را به یاد بیاوریم که درست قبل از بیدار شدن اتفاق افتاده اند، یعنی زمانی که فعالیت های تعیین مغز دوباره کار خود را از سر می گیرند.

بعضی از متخصصان معتقدند که مغز رویاها را فراموش نمی نماید اما ما نمی دانیم که چگونه به آن ها دسترسی داشته باشیم. شاید رویاها در حافظه ما ذخیره می شوند و در آنجا می مانند تا زمانی که ما آن ها را به یاد بیاوریم. این مسئله ممکن است دلیلی بر این ادعا باشد که بعضی از اوقات به طور ناگهانی بخشی از یک رویا را در طول روز به یاد می آوریم.

نکاتی برای به یاد آوردن رویا

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که تا صبح می خوابید و از خواب بیدار نمی شوید، کمتر رویاهای خود را به یاد خواهید آورد. نکاتی که در ادامه ارائه می شوند ممکن است در یادآوری رویا به شما کمک کنند:

1. بیدار شدن از خواب بدون زنگ ساعت

در صورتی که بدون صدای زنگ ساعت و به صورت طبیعی از خواب بیدار شوید، احتمال به یاد آوردن رویا بیشتر خواهد بود. به محض این که ساعت شروع به زنگ زدن می نماید، مغز بر خاموش کردن صدای مزاحم تمرکز خواهد کرد و رویا را فراموش می نماید.

2. یادآوری به خود برای اینکه رویا را به خاطر بیاورید

اگر تصمیم بگیرید که رویاهای خود را به یاد بیاورید، صبح روز بعد احتمال به یاد آوردن آن ها بیشتر خواهد بود. قبل از این که بخوابید به خودتان یادآوری کنید که قصد دارید رویای خود را به خاطر سپرده و به یاد بیاورید.

3. فکر کردن به رویا بعد از بیدار شدن

اگر بلافاصله بعد از بیدار شدن به رویایی که دیده اید فکر کنید، به یاد آوردن آن راحت تر خواهد بود. اگر نسبت به رویاهای خود کنجکاو هستید و یا می خواهید تمام جزئیات و معنی آن را متوجه شوید، می توانید رویاهای خود را در دفترچه ای یادداشت کنید.

  • 17 راز جالب برای اینکه شب ها سریع تر خوابتان ببرد

4. نوشتن رویا

یک دفترچه یادداشت و اتوماتیک کنار تخت خود بگذارید و بلافاصله بعد از بیدار شدن، هر بخشی از رویایتان را که به یاد می آورید و حسی که به شما دست می دهد را در آن یادداشت کنید. حتی اگر بخش های جدا از همی را به یاد می آورید.

5. درباره رویاهای خود قضاوت نکنید

رویاها گاهی اوقات عجیب هستند و ممکن است برخلاف قواعد اجتماعی باشند. سعی کنید خودتان را بر اساس رویاهایی که می بینید، مورد قضاوت قرار ندهید.

6. عنوان بندی رویاها

انتخاب عنوان برای رویا این امکان را به شما می دهد که برای رجوع دوباره به آن راحت تر عمل کنید. گاهی اوقات عنوانی که برای یک رویا در نظر می گیرید می تواند به دریافت معنی و مفهوم آن نیز کمک کند.

رویاها از ابتدای خلقت برای انسان ها جالب بوده اند و گاهی ما را گیج می کنند. علم به ما کمک می نماید که در مورد عملکرد مغز بیشتر بدانیم اما ممکن است هرگز به معانی نهفته در پشت رویاها دست پیدا نکنیم.

چند واقعیت جالب در مورد رویا

اگرچه هنوز خواب دیدن دلیل تعیینی ندارد اما محققان در مورد علت اینکه چرا خواب می بینیم، به دست آوردهایی رسیده اند. در اینجا 10 حقیقت در مورد رویا وجود دارد که بهتر است با آن ها آشنا شوید.

1. هر فردی خواب دیدن را تجربه خواهد کرد

بزرگسالان و بچه ها تقریبا در طول شبانه روز دو ساعت خواب می بینند حتی افرادی که مدعی هستند هرگز خواب نمی بینند. در واقع، محققان دریافته اند که مردم معمولا هر شب رویاهای مختلفی می بینند که هر کدام بین 5 تا 20 دقیقه به طول می انجامد. در طول یک زندگی معمولی، هر فرد به طور متوسط 6 سال از عمر خود را در رویا می گذراند.

2. بیشتر رویاها را فراموش خواهید کرد

کمی پس از بیدار شدن، 95 درصد از رویاها به سرعت فراموش می شوند. طبق یک نظریه که چرا به یاد آوردن رویاها سخت است، تغییراتی که در بازه زمانی خواب در مغز ایجاد می شوند از پردازش و ذخیره سازی اطلاعات به منظور شکل گیری حافظه پشتیبانی نمی نماید.

اسکن هایی که از مغز افراد مختلف تهیه شده است نشان می دهند که لوب جلویی یعنی بخشی از مغز که نقش مهمی در شکل گیری حافظه دارد، در حین خواب و به خصوص در مرحله حرکت سریع چشم ها (REM) فعال نیست.

3. همه رویاها رنگی نیستند

بیشتر انسان ها بیان می کنند که رویای رنگی می بینند و تنها 12 درصد از آن ها مدعی هستند که رویای سیاه و سفید می بینند. در بعضی از پژوهش ها از افرادی که تازه از خواب بیدار شده بودند خواسته شد که از بین نمودار های منطبق با خوابشان، رنگ هایی را انتخاب کنند. در نهایت متوجه شدند بیشتر رنگ های انتخابی، رنگ های پاستلی هستند.

افرادی که زیر 25 سال دارند به ندرت خواب های سیاه و سفید را گزارش می کنند. با این وجود افراد بالای 55 سال تقریباً 25 درصد اوقات، خواب های سیاه و سفید را گزارش می کنند. محققان معتقدند که این تفاوت نتیجه تجربه تلویزیون های سیاه و سفید در دوران کودکی است. نتیجه ی این تحقیق با نتایج تحقیق قدیمی دیگری که نشان می دهد افراد در دهه 1940 به ندرت دیدن خواب های رنگی را گزارش کرده اند، اثبات می شود.

4. رویای مردان و زنان با هم متفاوت است

دانشمندان بعد از بررسی رویای مردان و زنان متوجه وجود تفاوت هایی در آن ها شدند. این دانشمندان مشاهده کردند که مردان بیشتر از زنان در مورد اسلحه رویا می بینند در حالی که زنان بیشتر از مردان در مورد لباس و ظاهر خود رویا می بینند.

از دیگر تفاوت های رویا در مردان و زنان این است که مردان بیشتر رویاهایی می بینند که محتوای تهاجمی و فعالیت های فیزیکی دارند در حالی که رویای زنان بیشتر حول محور مکالمه می گذرد و فعالیت فیزیکی زیادی را شامل نمی شود.

زنان بیشتر تمایل دارند که شخصیت های بیشتری در خواب خود داشته باشند. وقتی صحبت از شخصیت هایی می شود که در خواب ظاهر می شوند، مردان دو برابر بیشتر از زنان، همجنس خود را در خواب می بینند، در حالی که زنان به طور مساوی هر دو جنسیت را در خواب می بینند.

5. حیوانات احتمالا رویا می بینند

نظریه هایی مبنی بر خواب دیدن حیوانات وجود دارد؛ به عنوان مثال وقتی که یک سگ دم یا پای خود را در خواب حرکت می دهد نشان دهنده این است که در حال خواب دیدن است. اگرچه اثبات این ادعا بسیار سخت است اما بعضی از محققان بر این باورند که حیوانات نیز رویا می بینند.

حیوانات نیز مانند انسان ها دارای چرخه خواب هستند، از جمله چرخه REM و چرخه NONREM.

6. احساسات منفی در رویا متداول تر است

دکتر کالوین اس هال (Calvin S. Hall) در طول یک دوره 40 ساله، بیشتر از 50000 مورد خواب و رویا را از بین دانشجویانش جمع آوری کرد. این تحقیقات در طول دهه 1990 در اختیار همه قرار گرفت. این گزارشات نشان می دهند که انسان ها در رویاهای خود، احساسات مختلفی را تجربه می کنند با این حال بیشترین احساساتی که در رویا تجربه می شوند عبارت هستند از اضطراب و احساسات منفی.

7. افراد نابینا ممکن است خواب تصویری ببینند

مطالعاتی نشان داده اند افرادی که حتی از زمان تولد خود نابینا بودند هم می توانند خواب های تصویری را تجربه می کنند. همچنین در هنگام خواب، دارای حرکات چشم هستند که این نشان دهنده خواب دیدن است.

اگر چه حرکات چشم این افراد در مرحله REM کمتر از شرکت کنندگان بینا بود، اما این مطالعات نشان می دهند که افراد نابینا رویاهایی مشابه افراد بینا داشته اند.

8. بدن در خواب فلج می شود

در مرحله REM ماهیچه های ارادی فلج می شوند. این عارضه با عنوان خواب آتونیا شناخته شده است و از حرکت کردن شما در زمان خواب، ممانعت به عمل می آورد. اساساً، چون نورون های حرکتی تحریک نمی شوند، بدن نیز حرکتی نخواهد داشت.

در بعضی از موارد حتی ممکن است فرد بعد از بیدار شدن نیز احساس بی حرکتی و فلج بودن کند که حدودا به مدت 10 دقیقه طول می کشد که به این حالت فلجی خواب می گویند.

اگرچه تجربه فلج شدن بسیار سخت و ترسناک است اما متخصصان بر این بافرایند که امری عادی است و تنها چند دقیقه به طول می انجامد و بعد از آن ماهیچه ها حرکت خواهند کرد.

9. بعضی از رویاها جهانی هستند

اگرچه خواب دیدن کاملا تحت تأثیر زندگی شخصی ما هستند، اما محققان دریافته اند که بعضی از رویاها در فرهنگ های مختلف رایج هستند.

به عنوان مثال، افراد مختلف در تمام نقاط جهان در رویای خود می بینند که شخصی آن ها را دنبال می نماید، مورد حمله قرار می گیرند یا از جایی پرت می شوند. از دیگر تجربیات رایج در رویاها می توان به حس یخ زدگی و عدم توانایی در حرکت، دیر رسیدن، پرواز کردن و برهنه بودن در برابر عموم اشاره کرد.

منابع: healthline , verywellmind, webmd

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

آموزشگاه ما: آموزشگاه ما | آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 54666

به "چرا خواب می بینیم؛ 9 حقیقت جالب درباره رویا و کابوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خواب می بینیم؛ 9 حقیقت جالب درباره رویا و کابوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید